Billedet viser Harrison river som senere løber ud i Fraser River

Hvis du er blevet inspireret af min rejse så besøg FDM-Travel og find din egen rejse til Canada" og så et link direkte til http://www.fdm-travel.dk/canada/
2 ugers fisketur i British Columbia - Canada kan være meget mere end bare det at fange kongelaks.

(link til Harrison river billed)

Vi var to gæve lystfiskere Ole og Carl fra Gladsaxe, som deltog i rejsen til Canada i uge 41 og 42. Sportsfiskeren havde sammen med  My-Travel stået for flytransport og billeje, og uden at lave for meget reklame så kan  My-Travel absolut anbefales, de er flinke og professionelle.  Vores mål for rejsen var at fange en masse store kongelaks og så gerne se lidt af Canada. Begge mål blev absolut opfyldt.

Billeder og historie fra en kort tur i november 2006

Home
Hvad koster turen: Fly rejsen + billeje 6000  - benzin + motel + bed&brekfest + forsikring + mad + alt det andet: 9000  i alt kostede turen 15000 kr

Den første uge havde vi bestilt plads hos en Bed & Breakfast i den lille by Chilliwack som kun ligger nogle få km. fra grænsen til USA, og fiskede i en meget produktiv lille flod Chilliwack River, som løber ud i den store Fraser River. I Chilliwack River er det opgang af alle 5 slags stillehavs laks, og da vi ikke var interesseret i at spise dem, fiskede vi mest efter de store kongelaks (Chinook).

Chilliwack River kan deles op i tre afsnit, den nederste del hedder "Vedder Channel” og løber fra udløbet i Fraser River og nogle få km opstrøms. Det er en kedelig lige kanal med diger på begge sider. Strækningen kan være OK til fluefiskeri, på grund af det lave og langsomt flydende vand. Vi prioriterede naturoplevelsen meget højt og brugte derfor kun et par timer på denne strækning.

Overnatning:  Riverbend Guest House B&B    (der findes mange andre B&B samt moteller i området)

Stedet har tre eller 4 rum med både dobbelt senge eller to enkelte. Der er desuden et stort opholdsrum hvor man kan få sit våde fiske tøj tørret foran brændeovnen. Wayne plejer at tænde godt op så temperaturen ofte kommer langt over 25 grader. Hvis du kan lide haløj på badehotellet, og kan tage det fra den humoristiske side er det absolut et godt og sjovt sted at overnatte. Betty står for madlavningen og man får altid et stort og godt morgenmåldtid, en madpakke til turen samt aftensmad når det er blevet mørkt. Betty er religiøs og tror eks. at jorden kun er nogle få tusinde år gammel, men hun forsøger ikke at prædike for nogen. Hvis du fortæller hvad du har lyst til og hvad du ikke kan lide, vil Betty og Wayne gøre alt hvad de kan for at du få et godt ophold,. Næste gang jeg kommer der over vil jeg bo der igen.

En grim hundelaks "Chum" fra Vedder kanalen

En hundelaks fra Vedder kanalen fanget på en lille uldtot flue.

Det midterste afsnit hedder Vedder River og ligger tættest på selve Chilliwack by. Der var generelt mange lystfiskere på denne strækning fordi adgangsforholdene overalt var meget gode. På denne del er der mange gode pools og strækninger med masser af store sten og standpladser. Dette område er et godt sted at begynde sit fiskeri fordi man derved kan aflure de lokales fiskemetoder.  De lokale er altid meget flinke til at vise og fortælle, og de fanger mange fisk.

chilliwack_bridge2_stitsch4_low.jpg (753098 bytes) Chilliwack bridge

En weekend ved den anden bro opstrøms Chillewack

På den øverste del, skifter floden igen navn, nu til Chilliwack River. Floden har her et pænt fald og er derfor over store partier hurtigt strømmende. Vi fiskede stort set udelukkende på denne del af floden, og vi forsøgte som regel at finde nogle steder et stykke væk fra den nærmeste parkeringsplads. På den måde kunne vi undgå langt de fleste mennesker, og vi havde således ofte lange strækninger for os selv.

På den øverste del fandt vi mange strækninger som var egnet til både spinnestang og til fluefiskeri. Vi fiskede både i pools men også på meget hurtige steder hvor laksen stod i læ bag store sten. På disse steder mistede vi nogle dage 2 ud af 3 laks, men som regel efter en lang og sjov fight, som nogle gange først endte 500 meter nedstrøms og 100 meter line fattigere – men det var sjovt.

Billedet viser Ole på den øverste del af Chilliwack River.

Carl + kongelaks på ca. 12 kg.

Carl + Laks

En gang i mellem fik vi også hug af meget større fisk, dem kaldte vi træstammer fordi det først føltes som bundhug, hvor krogen havde sat sig i et af de mange væltede træer som lå på bunden. Hvis man hev hårdt nok for at få krogen fri, begyndte den pludselig at bevæge sig op eller nedstrøms med en voldsom fart, og vi stod som regel chanceløse tilbage og kunne bare se på at fisken trak linen af hjulet i en voldsom fart. I de fleste tilfælde fik vi aldrig fisken til overfladen, men de få gange det lykkedes vurderede vi dem til kæmper over 20 kg. Det lykkedes os aldrig at lande en eneste af disse kæmper. Disse laks resulterede i at vi begge to gik ned for at købe et multihjul, vores ellers gode fastspolehjul kunne ikke holde til mosten, og ja, det var stadigt sjovt.

De bedste steder til fluefiskeri var som regel omkring eller i de små å-udløb. Vanddybden i disse små tilløb var ofte under en meter og var derfor meget egnet til fluefiskeri uden de helt tunge synkeliner. Før afrejsen havde vi bundet en del store fine fluer af marabu, men det viste sig snart at vi var de eneste som anvendte disse store fluer, og fangede da heller intet på dem. De første to dage fiskede vi fra morgen til aften uden det store held. Vi prøvede alt fra store til små fluer, lyse og mørke, fra hurtigt synkende flueliner til spinnestang med flåd og bly, intet hjalp. Til sidst efterlignede vi de lokale som bare bandt et lille stykke rødt eller orange uld forrest på en nøgen krog, og det virkede. Efter en tre – fire dages fiskeri lykkedes det os hver at fange omkring 10 kongelaks mellem 10 til 15 kg på en dag.
IMG_1178_1024.JPG (247086 bytes)

En lokal fisker som er ved at fange middagsmaden (10kg+)

Carl med en laks på 13,8kg Carl + Laks nr.?

Ole med den første laks på turen

Ole med en kongelaks på over 12 kg.

Ole med endnu en kongelaks fra Chillewack river

Ole med endnu et par flot kongelaks

Ole på tur efter en af de store kongelaks - den vandt !!! De ”mønstre” som vi fangede flest fisk på var som sagt små uldtottet, og i godt vejr var den bedste størrelse uldklump omkring 4-5 mm eller lige så stor som et enkelt lakseæg og også samme farve. Hvis vi var tæt på en ”Pink” laks gydeplads skulle de have én farvenuance og størrelse, og hvis vi var tæt på en anden art skulle de måske have en lidt anden størrelse og farve.

Til venstre kæmper Ole med en stor laks som er gået nedstrøms, strømmen er stærk og der er masser af store sten og klippestykker ude i floden, så denne gang vandt laksen.

En æg flue sammen med lakseæg

Lakseæg og øverst - en krog med en lille uldtot af samme farve: Denne flue var alle andre mønstre overlegen.

På dage med meget vand i floden, efter kraftigt regnvejr, fiskede vi udelukkende med spinnestang, en klump bly og en lille flue.

Der var også enkelte som fiskede med fluestang, men på grund af det hurtigt strømmende vand var det mest effektive at sætte et meget meget tungt forfang på, og så fire en flue lige ned fra stangspidsen. Det er måske ikke hvad vi forstår ved et fluekast med pæne smalle loops, men det var effektivt.

Med programmet Google Earth kan man orientere sig før afrejsen, eller efterfølgende se hvor man har fanget alle de store laks. Jeg har lige klippet et udsnit af Chilliwack River og lagt den som en jpg fil.   - NB det fylder ca. 650kByt !!!

.På billedet som er klippet sammen fra Google Earth,  "home" er hvor vi boede den første uge, "2" hvor vi parkerde vores bil og "1" vor vi flere dage fangede rigtig mange kongelaks. - det er et super program.

Chilliwack River.jpg på ca. 1Mbyt !!!
Tunkwa søen en tidlig morgen i -5°C frost før solen står op.

I 1200 meters højde bliver der meget koldt om natten, der skal samles brænde

I hytten var der 30°C om aftenen foran brændeovnen, og -5°C om morgenen når ilden var gået ud. - Der var tid til uldsokker.

Når man nu endelig er kommet til BC skal man unde sig selv en tur ind i det store land. Vi kørte en tur mod nordvest og fandt en meget flot sø i ca. 1100 meters højde med masser af fight-villige regnbueørred.

Der findes tusindvis af søer hvor man bare kan fiske. Spørg de lokale om fiskemuligheder i deres lokalområde, de er altid meget villige til at hjælpe med fiskemuligheder og overnatningssteder. Om aftenen faldt vi i søvn til lyden af hylende ulve, og om morgenen vågnede vi til lyden af en  flagspætte familie som bankede på, egern som skældte ud, og masser af fugle som undersøgte vores efterladenskaber fra aftenen før, eks. bananskrællen. - se billedet.

Dette var vores morgenudsigt fra den lille hytte.

I søen fangede vi regnbueørred som vi spiste som aftensmad. De levede udelukkende af insekter og små nymfer og kødet var fast og mørkerødt som kun ses i de bedste reklamer. - og det er endda uden kunstige farvestoffer.

fugl_1024.JPG (70336 bytes)

En lille fugl som tager for sig af vores natmadsrester.

Den store hvide Stør - en smuk og stærk fisk.

Billeder fra en kort tur i november 2006
Hvis man har råd og lyst til at fange nogle rigtig store fisk så er der en rigtig god mulighed mere omkring Chilliwack, nemlig fiskeri efter den store hvide Stør. Vi købte en endags tur med en guide på Fraser River og fangede i alt 16 stør på mellem 100 og 180 cm. De to største vejede omkring 75 kg, og de fightede så det var en fryd. En gang i mellem sprang disse store fisk langt op af vandet i et forsøg på at få rystet krogen ud. Hvis du har muligheden, så prøv det, en båd med guide koster ca. 2500 kr. for en 10 timers lang fiskedag. Alt fiskeri foregår med enkelt krog uden modhage, og da Støren er fredet bliver alle fisk skånsomt sat tilbage i floden igen

Ole og Carl med en Stør på ca 75 kg ( Ole's største fisk)

Ole og Carl med en Stør på ca. 75 kg - og de store smil er absolut ægte - det var bare en kanon god dag.

Støren er total fedet og skal selvfølgelig genudsættes. Hvis du går ind på forskellige hjemmesider under BC kan du læse en masse spændende ting om Støren og det program som er i gang for at øge den sparsomme viden om denne urgamle fiskeart.

Jeg har samlet en række billeder som kan ses ved at klikke til højre.  - de kræver en driver, men de fleste har den i forvejen.

Flash billedserie fra Fraser River.

Dette er en .exe fil som viser billederne i optimal størrelse i forhold til din skærmopløsning.

NB: Hvis du har en firewall på din PC, - som alle bør have, - så skal du sikkert bekræfte at du vil downloade billed filen.
Hvis du har fået lyst til at besøge Canada og har nogle spørgsmål så findes der en masse information på nettet - prøv det og hvis du har spørgsmål som jeg kan hjælpe med så send mig en mail. Flash billedserie som benytter explorer og Flash driver.

Denne er en .swf fil som afspiller billederne i det format som du har indstillet din internet explorer til - (tast F11 for full screen view)

Alt i alt havde vi to regnfulde men meget sjove, spændende og fangstrige uger i Canada.

Mange hilsner fra Carl Nielsen

Der er ligeledes en link til enkelte af billederne her. 1   2   3   4   5   6   7  8

Hvert billede bliver åbnet i et nyt vindue som du selv skal lukke igen, men din Fire-wall brokker sig ikke.